Time flies when you're having fun

10 februari 2020 - Noord, Aruba

Auteur: Marit

Dag 1 werd dag 2, dag 2 werd dag 3 en voordat we het wisten was het alweer februari. De eerste dagen gingen snel voorbij. We zorgden ervoor dat we helemaal konden settelen in ons nieuwe huisje. Koffers werden uitgepakt, boodschappen werden gedaan en een auto werd geregeld. Ook haalden we bij een lokaal telecom bedrijf een prepaid tegoed aan mobiele data zodat we altijd contact konden houden met het thuisfront. Ja, zo gaat het hier echt nog.. een (betaalbaar) abonnement zoals ze in Nederland kennen, wat elke maand opnieuw en automatisch wordt verlengd, dat is voor dit eiland toch net een stap te ver.

Anders dan we in Nederland gewend zijn, gaan behoorlijk wat zaken hier nog handmatig en/of op de ouderwetse manier. Om enkele voorbeelden te geven: in 2015 moest ik nog maandelijks een cheque ophalen bij de manager om vervolgens 3 uur in de rij te staan bij de bank om deze te gaan innen. Dit hebben ze inmiddels een jaar afgeschaft en alle salarissen worden gewoon direct op je bankrekening gestort. Ook het betalen van belastingen gaat hier (een tikkeltje…) anders dan in Nederland. Nederland is zo verstandig dit te incasseren, of in ieder geval online te regelen. In Aruba wordt er van je verwacht dat je naar het belastingkantoor gaat. Eenmaal aangekomen trek je een nummertje om er vervolgens achter te komen dat je de 72e wachtende bent. Tijdens het wachten is het verboden om je telefoon te gebruiken en ook lijkt het er niet op dat de medewerkers van het belastingkantoor haast hebben om een en ander vlotjes te laten verlopen. Wanneer je, na soms enkele uren wachten, aan de buurt bent, is het een kwestie van betalen, stempel ontvangen en klaar. Je zou toch denken dat dat makkelijker kan, niet waar?

Maargoed, we dwalen af van ONS verhaal..

Op dag 3 besloten wij te gaan genieten van het leven zoals we ons dat hadden voorgesteld op Aruba. Dus, wat deden we? We pakten een tas in met handdoeken, leesboekjes en zonnebrand, trokken onze zwembroek/bikini aan en vertrokken naar het strand. We negeerden de meneer in een t-shirt met lange mouwen, spijkerbroek en slippers met dikke sokken die ons probeerde een strandbedje aan te smeren en spreidde onze handdoekjes uit. Dit kon wel wennen!

We genoten de eerste weken van bezoekjes aan verschillende stranden, van de mooie snorkelsport die Aruba te bieden heeft, van de ondergaande zon, van het samen buiten dineren en van een dagafsluitend drankje op de pier. Op woensdag 22 januari besloten we ’s avonds onze heupen los te gooien. We vertrokken naar Bugaloe voor hun wekelijkse salsa workshop. Als we in juni moeten dansen op de bruiloft van onze (schoon)broer en zijn verloofde, dan kun je maar beter vooraf geoefend hebben, dachten we! De workshop begon en we twijfelde of we wel echt gingen meedoen, alle overige gasten in de bar keken tenslotte allemaal naar hoe er gedanst werd. We waren er speciaal voor gekomen en dus besloten we ons ook op de dansvloer te mengen.‘5,6,7,8 to the front … to the back’. Die eerste pas hadden we snel onder de knie, maarja daar bleef het niet bij. Er kwam een 2e deel, een 3e deel en een 4de deel, en dan moeten we dat ook nog gaan combineren, herhalen en met een partner uitvoeren?! Laten we zeggen dat we een leuke avond gehad hebben, samen veel hebben gelachen, en dat we nog even de tijd hebben om te oefenen 😉 Mocht je ook eens naar Aruba komen, is het een must om dit te proberen!

Uiteraard bestonden onze eerste weken niet alleen maar uit zon, zee, strand en gezellig drankjes doen. We zijn hier immers naartoe gekomen met het doel om langer dan 5 maanden te blijven en dus begonnen we met solliciteren. Beide hadden we in Nederland al verschillende sollicitatiebrieven gestuurd. Paul werd direct op 2 verschillende plaatsen uitgenodigd voor een gesprek! Hij ging met beide bedrijven het gesprek aan en hoopte dat één van deze bedrijven voor hem aan de slag wilde gaan met de werkvergunning. Al gauw bleken ze enthousiast te zijn en wilden ze de mogelijkheden samen gaan bekijken. Mijn sollicitatiebrieven vanuit Nederland bleken minder succesvol en ik besloot hier bij een aantal bedrijven mijn brief persoonlijk te gaan inleveren. Bij nummer 1 was het human resource kantoor amper te vinden, bij de ander moest ik een heel formulier invullen om nog geen minuut later te horen ‘Oh, ik zie dat je nog geen werkvergunning hebt, nee dan nemen we je sollicitatie helaas niet aan’.. Uiteindelijk mocht ook ik op gesprek bij een evenementenbureau op het eiland. Helaas, bleek het geen match made in heaven. Ze stelde vragen waarvan de antwoorden letterlijk in mijn motivatiebrief stonden en waren verbaast te horen dat ik op Aruba stage had gelopen en daar dan niet kon blijven werken. Hadden ze überhaupt mijn cv gelezen? Toch mag ik niet klagen. De laatste dagen van januari heb ik namelijk mogen meekijken in een mooi, klein, appartementencomplex waar ik me direct thuis voelde. Collega’s waren leuk en namen de tijd mij dingen uit te leggen, de werkzaamheden waren ontzettend divers en met de gasten die er verblijven kun je elke dag weer opnieuw praatjes maken.

Het klinkt nu allemaal alsof we alles voor elkaar hebben, maar het is nog een lange weg te gaan om alles geregeld te krijgen voor een langer verblijf. Dus we blijven hopen en in de tussentijd blijven we genieten van ons ‘One Happy Adventure’ op ‘One Happy Island’!

1. Tiny Lemmens:
    Lieve schatjes,
    Vlgs mij is het tempo daar wel erg laag....zou er zelf kriegelig van worden. Smile.
    Maar ben blij dat jullie genieten en met werk komt het ook wel goed.
    Dikke knuffel vanuit Eys
  2. D'r pap:
    26 februari 2020
    Van dat "allemaal wat rustiger" word ik eerlijk gezegd juist een beetje onrustig.
  3. Edith Hermans:
    26 februari 2020
    Paul en Marit, ik vind het top dat jullie jullie droom najagen, geniet van alles dat op jullie pad komt. Ik ben benieuwd naar de komende reisverslagen heel veel liefde en geluk, groetjes
  4. Elly Alleleijn:
    26 februari 2020
    Paul en Marit jullie zijn toppers.Het is geweldig waar jullie aan begonnen zijn Het gaat allemaal zoals het moet gaan.Komt goed.Niet geschoten is altijd mis .liefs Elly xx
  5. Ingrid van den Berg:
    27 februari 2020
    Je kunt ons vast inschrijven vior die Salsacursus.....: helemaal geweldig!
    Enne..... wat gaat de tijd snel... !