Poko poko...

27 januari 2020 - Noord, Aruba

Auteur: Paul

Zoals Marit al aangaf in de vorige blog zat er in Nederland veel tijd in het achter laten van wat we daar hadden opgebouwd: woning opzeggen, baan opzeggen, inboedel verkopen, auto’s verkopen en zo kan ik nog wel even doorgaan… Daarnaast hadden we nog geen werk en de bijbehorende vergunningen op Aruba. In het ‘slechtste’ geval zouden we deze ook niet vinden en/of krijgen en dus maakten we de afspraak dat we dan 5 maanden zouden leven van onze spaarcentjes, en dat zouden zien als een investering in dit avontuur. Een soort van ‘semi-sabbatical’ noem ik het steeds. Nogal wat beslissingen en investeringen dus die we de afgelopen maanden hebben moeten nemen en doen, maar deze zouden het hoe dan ook meer dan waard zijn!

Na aankomst op het vliegveld van Oranjestad, we arriveerden in de avond rond 20.00 uur, was het zoeken geblazen naar mijn fietskoffer (jaja, zonder mijn fiets ga ik nergens naartoe). Er was niet zoals gebruikelijk een band waar de’odd-size’ bagage uit rolt. Na 3 keer heen en weer gestuurd te zijn, van een bandmedewerker, naar douanekantoortje, naar nog een douanekantoortje, bleek het koffer al buiten op me te wachten. “Aah, dat is handig, hoef ik er niet zo ver mee te slepen.” Toen we buiten kwamen kwam er net een medewerker aanwandelen met mijn fietskoffer. “Is deze van jou? Het is vast geen surfboard, toch?” Tja, wielrenners zijn ze hier dus nog niet echt gewend, en na een korte uitleg mocht ik het koffer meenemen zonder identificatie of iets dergelijks. Poko poko, zeggen ze hier dan.

Op het vliegveld werden we opgehaald door onze huurbazen waarvan we een huisje huren voor de komende maanden. Na een kort ritje vanaf het vliegveld (afstanden zijn natuurlijk relatief op Aruba) kwamen we aan bij ons ‘home away from home’. En zo voelde het direct! Een mooi en netjes uitgerust huis in een rustige straat, omgeven door een tropische tuin en een zwembad voor de voordeur. Hier houden we het wel eventjes vol!

De eerste ochtend stond in het teken van het ontvangen van onze huurauto. Voor de eerste 2 weken hadden we een auto gehuurd, zodat we ons rustig konden oriënteren alvorens we een auto zouden kopen. Er is namelijk nogal wat aanbod (en verschil in kwaliteit…) van auto’s die te koop zijn op het eiland. Máár, meer daarover in een volgend blog, want het aankopen van een auto hier is een blog op zichzelf waard 😉

Buiten het ontvangen van de auto, was het enige agendapuntje op dag 1 het doen van boodschappen. We hadden niks in huis, en dus was dat een must. Ondanks dat we de meeste supermarkten op het eiland wel kenden van onze eerdere stages/vakanties hier, besloten we toch om de grootste allemaal maar eventjes te bezoeken. We hadden namelijk gehoord dat een aantal fors waren verbeterd, en zoals dat op een eiland gaat, is niet altijd alles voorrradig bij elke winkel. 3 uur verder, en na de nodige winkels te hebben gezien, kwamen we thuis met onze auto volgeladen.

Dag 1 was voorbij gevolgen. Toen de vraag: “Koken?”. Nee, onze eerste avond vieren we met een etentje op het strand, en een toast op het avontuur dat nu echt is begonnen. Tijdens het eten kwam de vraag bij ons boven: “Wat doen we morgen eigenlijk?”. We keken elkaar aan, gaven beiden geen antwoord, en vonden dat eigenlijk ook wel prima. Geen planning, geen agenda, poko poko, of zoiets…

1. Anja:
    12 februari 2020
    Ik wens jullie heel veel succes en plezier in jullie avontuur op Aruba. Gr. Anja Defauwes
  2. Helmy:
    12 februari 2020
    Leuk om jullie een beetje te volgen.
    Heel veel plezier!
  3. Brigitta Weckseler:
    12 februari 2020
    Nu al benieuwd naar het volgende blog👍🏻
  4. Anneke:
    12 februari 2020
    Leuk om te volgen Paul. Groetjes uit nieuw-vossemeer.
  5. Elly Alleleijn:
    12 februari 2020
    Leuk om jullie te volgen.Spannend.
  6. Ingrid van den Berg:
    19 februari 2020
    Voelt toch n beetje dichtbij zo....😘
  7. Francis:
    20 februari 2020
    Heb inmiddels ook jullie site gevonden!
    Ga jullie volgen. Heel veel succes en vooral genieten.