De impact van corona op Aruba

28 juni 2020 - Noord, Aruba

Auteur: Marit

Het Coronavirus heeft invloed op de hele wereld en laat helaas ons mooie eiland niet links liggen. De onrust begon tijdens het verblijf van Paul’s ouders. Er werden testen uitgevoerd, de overheid nam de eerste voorzorgsmaatregelen en ook het vliegveld begon met frequenter schoonmaken en het neerzetten van sanitzers. Één dag voor hun vertrek, op 13 maart, worden de eerste twee personen op Aruba positief getest. De schrik zat er op het eiland direct goed in. De positieve gevallen bleken beiden kort geleden gereist te hebben, en terwijl de hotel vol zaten met toeristen kondigde de overheid een direct inreis verbod aan.

Gelukkig konden Elly en Joep met hun geplande vlucht terug naar huis en hebben ze genoten van 2 weken Aruba zoals Aruba hoort te zijn. Snel daarna begon Aruba te veranderen. Toeristen raakte in paniek dat ze niet meer naar huis zouden kunnen en begonnen met het omboeken van hun terugvlucht. Cruiseschepen waren niet meer welkom en restaurants en bars sloten hun deuren. Langzaam liep het eiland leeg en waren lege stranden, verlaten terrassen en gesloten winkelstraten zichtbaar.

Met slechts 12 IC bedden en reeds 33 positieve gevallen eind maart, werden er meer maatregelen getroffen om de verspreiding tegen te gaan. De ‘shelter in place’ werd ingesteld. Men mocht alleen nog naar buiten voor essentiele bezigheden zoals boodschappen doen, naar de apotheek gaan of werken aan je gezondheid. Ook groepen groter dan 4 werden verboden en er gold een avondklok van 9 uur ’s avonds tot 6 uur ‘s morgens. Mensen die zich niet aan de regels hielden konden rekenen op een boete van 1000 Arubaanse Guldens (€500,-) en ja, deze boetes werden ook daadwerkelijk uitgedeeld. Iedere dag kwam in de persconferentie van de overheid weer aan bod hoeveel mensen de regels hadden overtreden, hoeveel boetes er waren uitgedeeld en hoeveel boetes reeds betaald waren.

Dagen en weken gingen voorbij, het aantal positieve gevallen bleef oplopen maar gelukkig bleven grote hoeveelheden IC-opnames en sterfgevallen uit. Sinds 28 mei is Aruba weer COVID-19 vrij en in het einald weer bezig met het opnieuw opbouwen van hun economie. Aangezien het eiland afhankelijk is van toerisme en dit de afgelopen 3 maanden is uitgebleven zijn veel families in de problemen gekomen. Gelukkig schieten veel mensen te hulp, zijn er verschillende organisaties en stichtingen opgestart en worden er dagelijks voedselpakketten en warme maaltijden verdeeld.

Helaas is het virus nog altijd niet de wereld uit en moeten we blijven hopen op snelle verbetering. Toch heeft Aruba de grenzen na 3 maanden op 15 juni weer geopend voor de buureilanden Curaçao en Bonaire en zijn vanaf 1 juli ook toeristen vanuit Canada en Europa weer welkom. Hopelijk zijn we deze keer beter voorbereid en kunnen we een tweede grote uitbraak voorkomen.

Wij verhuisden net voor deze hele crisis naar het eiland en maakte van dichtbij mee wat het met een eiland doet dat afhankelijk is van toerisme. Het was een vreemd gezicht om rond te dwalen op lege stranden en om een eiland mee te maken zonder hordes Amerikaanse toeristen en alle reuring die daarbij komt kijken. Betere tijden zijn in zicht en we kijken uit naar het moment dat de stranden vol liggen met handdoeken en dat de terrasjes weer vol zitten met mensen. En bovenal, kijken we uit naar 4 juli. De dag dat mijn ouders na 173 dagen, i.p.v. 69 dagen EINDELIJK op bezoek komen!

1. Jos Coelen:
    28 juni 2020
    Mooi blog Marit. Sterkte daar nog in deze opbouwfase. En kijk maar uit naar bezoek van je ouders.
  2. Eric:
    28 juni 2020
    Weer een (h)eerlijk verhaal over de het leven, er zijn, gevoel en ook daar dus...corona-perikelen. Mooiere tijden gloren weer 🙏
  3. Victor:
    28 juni 2020
    How pin kumt allemaal goodt💋
  4. Robert loozen:
    28 juni 2020
    Sterkte daar maar t komt zeker goed
  5. Mart en Annemiek:
    29 juni 2020
    Een andere start dan jullie gedacht hadden, maar gelukkig zijn jullie gezond. Alvast heel veel plezier gewenst met je ouders😘.
  6. D'r pap:
    29 juni 2020
    Nog 5 nachtjes!
  7. Ingrid van den Berg:
    1 juli 2020
    We kunnen niet wachten.....................!!!!
  8. Gonny:
    7 juli 2020